poniedziałek, 10 kwietnia 2017

COŚ DLA PIELĘGNACJI CIAŁA

Lab1pl to ekskluzywna drogeria internetowa posiadająca w swojej ofercie szeroką gamę prestiżowych produktów do pielęgnacji ciała i dbania o zdrowie i urodę. Firma LAB ONE jest producentem innowacyjnych kosmetyków, opartych na unikatowej technologii cząsteczki wody - NanoFuture Technology.To także niekwestionowany pionier w wykorzystaniu nanotechnologii w kosmetyce. Zdeklastrowana woda użyta w produkcji kosmetyków była wielokrotnym „laureatem” wielu prestiżowych nagród na arenie międzynarodowej oraz wyróżnień światowych organizacji naukowych.

czwartek, 6 kwietnia 2017

ANTYOKSYDANTY W DIECIE SPORTOWEJ


   Trening to nie wszystko i to doskonale wiedzą fizjoterapeuci, trenerzy personalni oraz wszyscy dla których sport jest sposobem na życie. Równie ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta bogata w antyoksydanty, do których zaliczyć możemy witaminy, minerały. Antyoksydanty pełnią zasadniczą funkcję w zapobieganiu wielu chorobom tj. nowotwory, choroby serca, udar mózgu, zaćma czy choroba Alzheimera. 

    W przypadku tak zwanego stresu antyoksydacyjnego, którego pojawienie się jest równoznaczne z tworzeniem się dużej ilości szkodliwych wolnych rodników (są to atomy lub cząsteczki zawierające niesparowane elektrony.) Wolne rodniki wykrywają  i uzupełniają brakujący elektron, który pochodzi od zdrowej komórki. Efektem tego procesu jest jej uszkodzenie i zniszczenie. Poniżej jest filmik, który znalazłem na YouTube, gdzie ładnie jest przedstawiony proces tworzenia wolnych rodników a także procesy, jakie zachodzą, gdy wolnych rodników jest więcej niż antyoksydantów. 


   
   Natomiast antyoksydanty są substancjami przeciwutleniającymi, które muszą być dostarczone organizmowi z zewnątrz, po to by wolne rodniki nie zaczęły dominować i nie zabijały kolejnych zdrowych komórek (błędne koło, jakich wiele). Znalazłem filmik w którym jest ładnie wyjaśniony proces doprowadzania do równowagi kwasowo-zasadowej  w organizmie na przykładzie wody alkalicznej. 





   Antyoksydanty poprzez neutralizowanie wolnych rodników przeciwstawiają się procesom starzenia, nowotworom oraz biorą udział  detoksykacji całego organizmu. Jak widać same plusy, A więc należy tak ułożyć sobie dietę, żeby antyoksydanty stanowiły większość w organizmie, 

Najsilniejszym antyoksydantem na rynku jest Antioxidant Max , który można sobie kupić w sklepie internetowym i spożywać według instrukcji zamieszczonej z boku pojemnika. Polecam jako urozmaicenie i wzbogacenie dobrze zbilansowanej diety. 

niedziela, 2 kwietnia 2017

KOLANO BIEGACZA

   Bieganie należy do moich ulubionych dyscyplin sportowych. To dzięki tej formie aktywności w przeciągu 3 miesięcy doprowadziłem swoje ciało do porządku. Nie żadne tam diety redukcyjne czy więcej powtórzeń, ale najzwyklejszy bieg, który nie dość, że ma zbawienny wpływ na układ krążenia i układ oddechowy oraz mięśnie szkieletowe i serce ( przy optymalnym treningu) to przynosi niesamowitą satysfakcję i uczucie spełnienia.
   Ale niestety jak w każdej dyscyplinie sportowej, zdarzają się kontuzje. I taka się pojawiła u mnie. Po krótkim diagnozowaniu doszedłem do wniosku, że trafiła mi się przypadłość w postaci tzw. Kolana biegacza. Schorzenie to może ujawnić się podczas uprawiania różnych dyscyplin sportowych nie tylko w przypadku biegów długodystansowych.
    Od ponad miesiąca występował ból w obrębie całego kolana w szczególności "pod rzepką". Przyczyną było złe stąpnięcie podczas wykonywania dwutaktu w trakcie gry w koszykówkę. Mianowicie, uderzenie było w kość piętową a stopa wraz z całą nogą zrotowana na zewnątrz. Po przejściu opuchlizny okazało się, że mam rozluźnioną torebkę stawową i "przeskakującą rzepkę" podczas prostowania i zginania. Co objawiało się kłującym bólem oraz "strzykaniem" całego stawu.
   Także do diagnostyki kolana biegacza niekoniecznie musi zaliczać się sam bieg. Ale bieganie podczas uprawiania np. gier zespołowych, gdzie wykonuje się wszelkie możliwe manewry.

   Jeżeli dyskomfort pojawia się na początku treningu, należy doszukiwać się problemu w dysproporcji siły mięśniowej. Mianowicie problem leży w zbyt słabych mięśniach czworogłowych uda. 
   W tym przypadku należy wykonywać ćwiczenia wzmacniające mieśnie czworogłowe oraz mięśnie przeciwstawne do tej grupy (tj. zginacze i prostowniki). Można też zastosować taping, odpowiednie oplastrowanie stawu przywróci odpowiedni tor przesuwania się rzepki. Poniżej filmik z YT prawidłowym oplastrowaniem kolana.





   Jeżeli ból w okolicy rzepki pojawia się stopniowo podczas trwania wysiłku, należy upatrywać przyczyny w złym ustawianiu stopy. (złe, nierówne podłoże, złe obuwie, płaskostopie czy też zła technika biegu). 

MUZYKA A TRENING

     Muzyka jest dla mnie nieodłączną częścią treningu, Nawet gdy tracę motywację do wykonania jeszcze jednej serii, czy powtórzenia, to dzięki moim ulubionym kawałkom, potrafię wykonać jeszcze jedną serię, jeszcze jedno powtórzenie :) Nie ma wyznacznika, jaki to gatunek muzyki ma być. Jeżeli, ktoś lubi metal, soul, hip hop, r&b, rock, trap, trance....proszę bardzo . Tylko jest jedno małe ale. Nie może być to utwór, który wprowadza słuchacza w melancholię lub inne stany emocjonalne, które nie stanowią bodźca motywacyjnego, ale wręcz potrafią wywołać stany depresyjne a takich kawałków jest coraz więcej. Ponadto w moim przypadku nie mogą być to kawałki o brzmieniu wybitnie jednostajnym tj, disco, co mi przypomina bardziej uderzanie młota pneumatycznego o beton, lub dźwięki kopulacji dwóch żyraf.  Nie wiem, czy się zgadzacie ze mną czy nie, ale kawałek musi być urozmaicony różnymi dźwiękami. tak by nie myśleć o zmęczeniu. Generalizując, pracuje się  przyjemniej w środowisku, które jest przyjazne i urozmaicone, prawda ?  Jest to po prostu forma odwrócenia uwagi mózgu od "wołającego na odpoczynek" ciała, jeżeli tak to można nazwać. :)
     

   Stosuję pewną mobilizację, wykonywania ćwiczeń do wyczerpania sił. Puszczam sobie kawałek, który wpada mi w ucho i staram do jego końca wykonywać ćwiczenie. Na przykład: 


czy tam 



I do końca utworu wykonuję techniki bokserskie z hantlami po 2 kg. gwarantuję Wam, że lekko nie będzie :) W zależności ile jesteście wykonać powtórzeń danego ćwiczenia, starajcie się dotrwać do końca utworu.

ĆWICZENIA ODCIĄŻAJĄCE i WZMACNIAJĄCE ODCINEK LĘDŹWIOWY KRĘGOSŁUPA

   Główną przyczyną dolegliwości bólowych kręgosłupa w odcinku lędźwiowym  są: PRZECIĄŻENIE i URAZY MECHANICZNE. Nasz kręgosłup jest stworzony nie tylko do pełnienia funkcji podporowej, ale też chroni nasz rdzeń kręgowy przed urazami. W pewnym sensie jest to układ niekorzystny, ze względu na układ szkielet kręgosłupa-rdzeń kręgowy. Kiedy jako istoty człekokształtne przebieraliśmy na czworaka (antropologia się kłania), układ ten był o wiele mniej narażony na uszkodzenia, ba, obecnie większość ćwiczeń kinezyterapeutycznych na dolegliwości  kręgosłupa wykonuje  się w tej właśnie pozycji, gdyż jest to po pierwsze, pozycja stabilna a po drugie odciążająca (w tym przypadku najbardziej odciążony jest właśnie odcinek lędźwiowy.

   Prawdą jest, iż 2/3 wszystkich dolegliwości bólowych kręgosłupa pochodzi właśnie z odcinka lędźwiowego.
  
    Do najczęściej występujących schorzeń zalicza się: lumbago czyli zespół kręgosłupa lędźwiowego, rwa kulszowa i korzonki. Patogenezę tych schorzeń sobie postudiuj, jeżeli czegoś nie pamiętasz :)
Skupmy się natomiast na ćwiczeniach, których celem jest poprawa ruchomości kręgosłupa lędźwiowego oraz wzmocnienie jego gorsetu mięśniowego.

  Istotnym elementem wszystkich ćwiczeń jest prawidłowo wykonany ruch, tzn. taki, w którym ruch odbywa się w sposób naturalny, a ruch  naturalny to taki, który nie wywołuje dolegliwości bólowych (kłucie, "porażenie prądem" itp.) nie zniekształca kośćca (np. koślawienie czy szpotawienie kolan) i nie przekracza zakresu ruchomości ( przeprosty w stawie kolanowym i  łokciowym).

  Ćwiczenia wiadomo, należy dobierać według kryteriów tj. wiek, schorzenie, płeć, behawioryzm (zresztą doświadczenie z pacjentem Wam to najlepiej obrazuje) Wymieniam tylko po to, aby czytelnik nie związany z fizjoterapią miał jakąś świadomość na przyszłość, że zadawane mu pytania podczas wywiadu nie koniecznie będą dotyczyły stricte tylko schorzenia. :)

   Do ćwiczeń odciążających odcinek lędźwiowy kręgosłupa będą należały ćwiczenia oparte przede wszystkim na trakcjach, ćwiczenia wzmacniające mięśnie głębokie grzbietu (prostowniki grzbietu, mm. międzykolcowe, czy biodrowo-lędźwiowy, mm. czworoboczny lędźwi) oraz mięśnie brzucha (proste i skośne).

    Doskonałym ćwiczeniem opartym na trakcji, gdzie wykorzystuje się ciężar własnego ciała a więc i tajemniczą siłę jaką jest grawitacja jest swobodny zwis na drążku czy gałęzi drzewa.
(naukowcy nie wiedzą skąd jest ta , ale wszyscy wiedzą jak działa, reszta to tylko teorie i spekulacje na ten temat. Ja tłumaczę sobie zawsze, że zjawisko grawitacji to suma oddziaływań minimum 2 ciał w próżni, gdzie większe ciało o większej masie pragnie zjednoczyć się z mniejszymi  o mniejszej masie. Chociaż wielkość ciał ma drugorzędne znaczenie - przykład czarnej dziury) 





   Zwis na drążku działa bardzo korzystnie na krążki międzykręgowe kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Obciążanie i odciążanie ich powoduje lepsze wchłanianie wody oraz makroskładników odżywczych, pozbywanie się zbędnych produktów przemiany materii i co najważniejsze, kręgosłup na całej długości dłużej pozostaje elastyczny, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko wystąpienia dyskopatii i/lub zwapnień (usztywnień) i w konsekwencji (prędzej czy później) zwyrodnień.


                                     
     Obrazek powyżej świetnie ilustruje mechanizm działania krążka międzykręgowego i zawartego w nim jądra miażdzystego  jako naturalnego amortyzatora. Doskonale widać, kiedy istnieje możliwość wystąpienia dyskopatii i jakie działania należy podejmować, by do niej nie doszło. :)


   Świetnymi ćwiczeniami odciążającymi i wzmacniającymi są ćwiczenia z leżenia na plecach na bokach i na brzuchu. Czyli wszystkie ćwiczenia na kręgosłup wykonujemy w 3 pozycjach, zwłaszcza przy wypuklinach.








   Natomiast przy poważniejszych przypadkach, zwłaszcza przy rozległych przepuklinach należy przeprowadzić dokładny wywiad i posłużyć się diagnozowaniem i ćwiczeniami wg metody Mckenziego (najlepsza nieinwazyjna metoda dla tego typu patologii w obrębie krążka międzykręgowego i jądra miażdzystego) a do tego trzeba mieć uprawnienia fizjoterapeuty jak i ukończone kursy z tej metody i jeżeli masz poważny problem ze swoimi lędźwiami, czy tez w innym odcinku kręgosłupa udaj się do fizjoterapeuty, który specjalizuje się leczeniem tą metodą.










  

ĆWICZ W TERENIE !

       Wiele osób  myśli, że wyrzeźbioną i umięśnioną sylwetkę da się zbudować tylko na siłowni oraz kupując i spożywając różne suplementy, odżywki i inne cuda inżynierii biochemicznej. Nic bardziej mylnego. Można za pomocą prostych ćwiczeń i ich modyfikacji (czyt.: zwiększeniu stopnia trudności) zbudować wspaniałe mocne i zdrowe ciało.

     W ćwiczeniach tych wykorzystuje się siłę przyciągania ziemskiego i różne pozycje wyjściowe (ułożenie ciała). Naprawdę najprostrze (czyt. nie wymagające dodatkowego sprzętu) ćwiczenia tj. pompki, przysiady czy podciąganie potrafią zrobić cuda., 
   
     Ćwiczenia jakie możesz wykonywać w LESIE (używam słowa "LAS" jako analogię do innego miejsca niż siłownia) należą do jak najbardziej naturalnych i odpowiednio wykonywane przyczynią się do wzrostu Twojej sprawności, diametralnej poprawy wyglądu  i co bardzo istotne Twojego samopoczucia.

     Najprostszym ćwiczeniem, jakie można zastosować w treningu budowania formy jest spacer (tak, zwykły spacer). Sam często polecam go osobom otyłym lub z dużą nadwagą. Tyle, że nie chodzi mi o  spacer "romantyczny", ale ze zwiększającą się intensywnością pracy nóg ( np. spacer godzinny, w tym ostatnie 30 minut dosłownie szybki marsz, w ramach przerwy, którą  ćwiczący/a w pewnością będzie sobie robił, lekkie ćwiczenia rozciągające + ćwiczenia oddechowe o których w żadnym wypadku nie należy zapominać).

   Często też początkującym brakuje tzw. "otwartego umysłu" w otwartej przestrzeni. Chodzi mi o możliwości jakie niesie za sobą przyroda a w szczególności las (nieco ciężej jest osobom które mieszkają w dużych aglomeracjach. Wiecie, że Chińczycy planują budowę megapolis  http://www.robertdee.pl/chiny-stworza-super-miasto/. Ciekawe, jak mieszkańcy z centrum sobie znajdą sobie naturalne, leśne tereny do biegania :) Oczywiście Chińczycy sobie z kwestią przyrody poradzą, ale chcę tutaj uświadomić chętnym z np. Warszawy czy Krakowa, że jak się chce to MOŻNA znaleźć jakiś "zagajnik" do biegania czy ćwiczeń z wykorzystaniem naturalnych przyborów :)






  Powyżej, podałem przykładzik jakich wiele w sieci. Można sobie wejść na YT i się "pomotywować". I bardzo dobrze byłoby, gdyby większość z Nas przestała gapić się non stop w smartfony. Jest mnóstwo ludzi, zwłaszcza bardzo młodych u których widać wyraźnie takie objawy jak tech-szyja, łokiec-selfie, smartfonowy kciuk (kurde, nowe terminy medyczne a raczej objawy.....). Nie mniej zawsze może znaleźć się ktoś, kto przyłapie mnie na siedzeniu przy smartfonie, ale ja nie przechodzę przez jezdnię gapiąc się w 5-calowy ekran i nie grywam w gierki, które mogą doprowadzić do tragedii (przez rozmycie poczucia rzeczywistości z wirtualną na przykładzie Pokemon-Go) ani tym bardziej nie jest moim priorytetem pogłębianie sobie lordozy szyjnej :)

   Wracając do tematu, ćwiczenia poza siłownią, na świeżym powietrzu, są najzdrowszą formą aktywności ruchowej. To wie każdy sportowiec, nawet sumita :) Gdyż nie ma nic przyjemniejszego niż ruch z  płucami pełnymi świeżego powietrza. Wiecie o co mi chodzi ? O ćwiczenia oddechowe.
Po każdej serii  swojego ćwiczenia, który sobie zaplanujecie, należy brać kilka głębszych oddechów, A nie jak robi większość, wdech, wydech, wdech, wydech w przeciągu niecałej sekundy ! :)
To jest tzw. spłycanie oddechu a przez to, drogą logiki, słabe dotlenienie mięśni. Co najwyżej dotleniacie sobie mózg, gdyż mózg zawsze bierze sobie stałą, niezbędna dawkę tlenu do prawidłowego funkcjonowania. Przy skrajnym wysiłku, mózg przed chwilowym wyłączeniem (utratą przytomności) informuje nas że zaczyna brakować tlenu w sposób następujący: omamy, mroczki, chwiejność i brak koncentracji (dlatego przy bardzo dużym zmęczeniu przyśli Navy Seals są poddawani prostym testom logicznym, aby sprawdzić odporność i umiejętność radzenia sobie w trudnej a nawet skrajnej sytuacji.).

   Bardzo dużo mówi się o symetrii o symetrycznym harmonijnym rozwoju. Występuje też pewna prawidłowość. Siłownia, wszystko równo, ciężar, odległość, wszystko ma być równe, ok ! Ale, gdy pomyślimy o przyrodzie, to od razu pojawia nam się w umyśle, eeee..... nierówne, krzywe, ba ostre, lepiej nie wchodzić itp........Jeżeli tak macie to zauważcie jak daleko Wam do przyrody a jednak ona jest bardzo blisko Was :) Polska jest jeszcze krajem, gdzie na przedmieściach są lasy, zagajniki, parki narodowe i wiele innych skupisk drzewnych nie pisząc o dostępie do wybrzeża Bałtyku czy Gór :) Pomyślcie o tym ! Polecam trening na świeżym powietrzu :)  Właśnie wybieram się do lasu po radochę z korzystania tej naturalnej przestrzeni. Miłego dnia :)












niedziela, 25 grudnia 2016

NIEDŁUGO STYCZEŃ............

 Ach ! Od stycznia zapisuję się na kolejny miesiąc siłowni i z zażartą ciekawością będę obserwował sztyczniowych postanawiaczy ! :) Mniej wiecej tak to będzie : 




Jak widać w lewym dolnym brzegu, nawet Chuck Norris przybył,ale by się pośmiać :) I nie jest tu jakaś większa złośliwość z mojej strony, lecz bardziej przychylam się w stronę współczucia dla tych ludzi. Przyjdą, wykupią karnet za 100 ileś tam złotych pójdą dwa razy i koniec. Styczeń to wymarzony miesiąc dla wszystkich właścicieli siłowni, fitness-clubów i........producentów odżywek (tak, wielu kupuje odżywki za pierwszym razem nie mając zielonego pojęcia co kupują :) I kupują głównie białko :D bo na biologii usłyszeli kiedyś, że ciało składa się z białek i logiką czarno na białym powinno się po byle jakim treningu naładować z 5 miarkami super hiper BCAA pomieszać z mlekiem (no tak ! to też białko :) Tak właśnie to wygląda. Wszystko ma być ekstra i szybko ! Generalnie cacy ! :D Wiecie co, strasznie krytykuję, ale pomyślałem, skoro to jest biznes i to dochodowy, to założę chyba siłownię spotkań towarzyskich obok już istniejącej siłowni i nie będą mieli mi za złe, że im konkurencję robię, ale że ich odciążam, pod warunkiem, że filozofią owej siłowni jest naprawdę - "daj z siebie wszystko". ( większość klientów, przychodzi pogadać popatrzeć. Kobietki na facetów, faceci na kobietki. To jest zdrowe oczywiście, ale ile razy mogę przepraszać bo ktoś zajął ławeczkę, albo stoją w dwóch czy w trzech i gadają a raczej obgadują innych, sami będąc cienkimi jak barszcz bolkami :) 

Wiem, że większość będzie chciała po prostu schudnąć i najskuteczniejszą (i jedyną moim zdaniem oraz większość profesorów renomowanych uczelni) :)  metodą odchudzania są wszystkie czynności AEROBOWE.  (Dla niektórych są to super-hiper tabletki. Sprawdzone ! Przetestowane ! Warte swojej ceny ! Strony reklamujące gówno, którym zazwyczaj jest PLACEBO ! Ale cóż, każdy kupuje co tylko chce, gdzie i jak chce, w końcu mamy wolność, prawda !? )  :D Myślę, że warto wpierw obrać sobie cel jaki chce się osiągnąć. Czy chcesz schudnąć i/lub nabrać masy ? Dodatkowo w przypadku dziewczyn, zlikwidować celluit i/lub nabrać smukłości oraz krągłości :) Tylko od nas zależy jak zdobądziemy to co chcemy osiagnąć, Warto sobie zadać pytanie. Jak zdobyć szczyt (tak, dosłownie szczyt, może być np. góra Mount Everest :)  Czy będziesz się wspinał/a po górze czy podlecisz helikopterkiem ? :) Podpowiem tylko, że przy wspinaczce odczuwa się SMAK ZWYCIĘSTWA  !  















Szukaj na tym blogu